Så skriver du ett säljande CV!
Ett vässat CV är bästa sättet att marknadsföra dig
Det kan många gånger kännas tradigt och ibland till och med riktigt läskigt att skriva ett CV. För man ska ju sälja in sig själv som person. Ge den som läser känslan av att man är den bästa personen i världen för just det här jobbet. Höga hästar med andra ord. Men! Det låter värre än det är.
Tänk på dig själv när du handlar. Köper du den bästa chokladkakan i världen när du handlar fredagsgodis? Antagligen inte, du väljer det som passar bäst för stunden av det som erbjuds. Med andra ord kan man säga att ditt mål är att vara den dära kexchokladen brevid kassan som ser oemotståndlig ut.
Ditt CV är som en reklampelare för dig som arbetstagare. Alltså, du visar potentiella arbetsgivare varför just du är en bra och kompetent kollega.
Vad ska finnas med i ett CV?
Tänk på att få med de viktigaste aspekterna av dig själv när du skriver. Vem du är som kollega och anställd. För det är oftaste det man tittar efter i ett CV. Man ser ifall den som söker är kompetent nog att klara jobbet, och vem de verkar vara som person.
Man kan även säga att CV:et tar dig till intervjun. Du bör därför se det som CV:ets viktigaste uppgift. CV:et är din biljett till intervju!
Här är de viktigaste delarna som bör finnas med i ditt CV:
- Sammanfattning & intro
- Utbildningar & teori
- Jobb & praktik
- Kontaktuppgifter
På Arbetsförmedlingens hemsida finns en CV-mall som du kan använda för att komma igång.
1-2
3-5
1+
Digitalt CV
Det finns idag många olika tjänster och jobbsajter som blir relevanta som en del av ditt CV. De blir som ditt digitala CV. Sajter som LinkedIn och Monster kan vara ett bra komplement för att synas och söka jobb. Det kan även finnas branschspecifika jobbsajter eller facebookgrupper som kan vara bra att utforska. Utöver att dessa sajter kan utannonsera potentiella jobb så kan de också ge dig nätvärk. Håll utkik efter events eller liknande, de kan hjälpa dig skapa jobbkontakter.